Bydlení Přidáno: 9. 10. 2018

Jak správně vybrat saunu

Je dávno prokázané, že pravidelné saunování prospívá našemu zdraví, ale i imunitě jako takové. Proč bychom ale měli navštěvovat sauny ve wellness centrech či drahých saunových světech (kdy se časté návštěvy opravdu prodraží), když si můžeme saunový luxus dopřát i v pohodlí našeho domova.

Je dávno prokázané, že pravidelné saunování prospívá našemu zdraví, ale i imunitě jako takové. Proč bychom ale měli navštěvovat sauny ve wellness centrech či drahých saunových světech (kdy se časté návštěvy opravdu prodraží), když si můžeme saunový luxus dopřát i v pohodlí našeho domova.

Saunování patří bezesporu k velmi příjemným procedurám, obzvláště v zimě, kdy se potřebujeme prohřát a posílit svoji imunitu. Jde o velmi dobrý doplněk k hubnutí, zlepšení kvality pleti, ale i k relaxu. V dnešní době si takovou saunu můžeme pořídit i domů. Ale jak ji vybrat?

Ve dnešním článku pro vás máme několik tipů na to, jak si saunu správně vybrat. Možností, jaký typ sauny zvolit, je nepřeberné množství. Hlavními faktory, podle kterých budete svoji saunu vybírat, jsou rozměry sauny a způsob jejího vytápění. Do rodinných domů můžete zvolit například saunu, kam se vleze i několik osob, kdy bude sauna vytápěna buď elektřinou, nebo třeba dřevem. Sauny se nemusí vzdát ani majitelé bytů – i zde lze instalovat saunu, i když jde nejčastěji jen o infrasaunu menších rozměrů. Velmi oblíbeným typem saun je i ta parní, která taktéž patří k těm, které si můžete pořídit. My se spolu podíváme na dva nejběžnější typy saun.

Finská sauna

Ačkoliv si můžeme pořídit různé typy saun, mezi základní výběr patří sauna finská a infrasauna. Finská sauna je „klasická“ sauna, se kterou se můžete setkávat hlavně ve wellness centrech. Tato sauna se je tvořena z dřevěné místnosti, jež je vytápěna saunovými kamny, kde lze dosáhnout teploty až kolem 90°C. K regulaci vlhkosti vzduchu slouží nahřívané kameny, které jsou většinou součástí kamen. Ty se polévají vodou, což vzduch zvlhčuje. Ve finské sauně se vzduch pohybuje zhruba kolem 5 % vlhkosti, takže je zde spíše suchý.

Infrasauna

Infrasauna používá oproti klasické sauně zcela odlišnou technologii ohřevu. Místo kamen zde najdete infrazářič, který neprohřívá vzduch, ale stará se o prohřátí tkání lidského těla. Teplota se zde pohybuje okolo 50°C. Díky tomu, že jde o snadnější funkci, je konstrukce takovéto sauny podstatně jednodušší, navíc nepotřebuje dlouhé rozehřívání. Infrasauny mají i menší rozměry než sauny finské, tudíž je i jejich cena poměrně nízká.

Je dávno prokázané, že pravidelné saunování prospívá našemu zdraví, ale i imunitě jako takové. Proč bychom ale měli navštěvovat sauny ve wellness centrech či drahých saunových světech (kdy se časté návštěvy opravdu prodraží), když si můžeme saunový luxus dopřát i v pohodlí našeho domova.

Švédská sauna

Švédské sauny jako takové jsou největší zátěží pro lidský organusmus, proto jsou vhodné jen pro plně zdravé a dospělé jedince. Teplota se zde pohybuje mezi 100-110°C, vlhkost je zde minimální. Stěny těchto saun jsou oblloženy kvalitním dřevem bez chemické úpravy - smrk, osika, jasan, olše, aj.

Parní sauna

Parní sauny tvoří pro organismus střední zátěž - teplota dosahuje maximálně 60°C, vzdušná vlhkost je 100%. Domů si můžete pořídit parní box, který vám může připomínat sprchový kout. Boxy nejsou ze dřeva, ale například ze sklolaminátu, kde jsou přidány i hydromasážní trysky nebo aromaterapie.

Biosauna

Součástí biosauny většinou bývá i aromaterapie, která požitek z odpočinku umocňuje ještě více. Ve vzduchu jsou tak kromě páry uvolňovány i aromatické oleje. Vybírat můžete i ze solné sauny, která je tvořena z cihliček himalájské soli. Sůl se odpařuje do ovzduší a její inhalace má léčivé účinky. 

Jak vybrat velikost sauny?

Na trhu je k nalezení opravdu velké množství saun nejrůznějších velikostí. Od těch pro dvě osoby až po sauny pro více lidí. Nejideálnější je, pokud vlastníte zahradu a saunu umístíte tam. Lze z ní vytvořit jakýsi zahradní domek, do něhož lze saunu umístit. Je to kvůli tomu, že finská sauna má téměř vždy větší rozměry než infrasauna, kterou můžete mít bez větších problémů přímo doma. Například v koupelně. Zapomínat bychom neměli ani na chlazení, které je po saunování potřebné. V případě sauny v koupelně to lze provést ve sprše, oblíbené jsou ale i ochlazovací kádě.

Odborníci se shodují v tom, že prostor vhodný pro jednu osobu v sauně činí minimálně 1,4 metru krychlového s tím, že jeden "vodorovný" rozměr by měl být alespoň dva metry, protože hodně z nás v sauně raději leži, než sedí. Je to hlavně díky rozdílné teplotě v sauně, kdy je teplota nejnižší u podlahy a nejvyšší u stropu. Při sezení se můžeme přehřívat (hlava je v nejteplejším bodě), proto je ležení snesitelnější. Některé sauny jsou i ve tvaru trojúhelníku, zde se nesmí zapomínat na přirozený odvod vzduchu naproti kamnům. Obecně platí, čím větší saunu chceme, tolikrát bychom měli násobit rozměr pro jednu osobu počtem osob, které budou saunu navštěvovat.

Energetická náročnost

Pokud neradi plýtváte elektřinou, měli byste se mít na pozoru. Obecně lze tvrdit, že je saunování poměrně finančně náročné. Jednoznačně menší spotřebu elektrické energie mají infrasauny, které není třeba předem rozehřát jako finské sauny. U finské sauny je třeba předehřát ji – a to zhruba hodinu před tím, než ji budete používat. Spotřeba elektrické energie u saunových kamen činí zhruba 9 kW, což znamená, že za hodinu provozu zaplatíte okolo 50 Kč. Pokud to však srovnáte s pravidelnými návštěvami placených veřejných saun, není to zas až tolik. Při koupi musíme myslet i na přípojku na 380 V, která je vyžadována u většiny kamen.

Prohřátí v sauně napomáhá relaxaci a zlepšuje naše zdraví. Pravidelné a dlouhodobé saunování pak zvyšuje odolnost proti nachlazení, rýmě, kašli i nejrůznějším virózám. Při pobytu v sauně se vyplavuje endorfin, hormon štěstí, který podporuje dobrou náladu. I proto má saunování výrazný vliv na tzv. neurovegetativní systém. 

Další články: